Günümüzde
imalat veya hizmet sektöründeki firmaların hammadde ve ara malzemelerini ilk
üreticiden alarak, bizzat katma değerlerini mamul üstüne yansıttıktan ardından
nihai tüketiciye civarı takip ve gönderilmesi faaliyetine tedarik zinciri veya
lojistik denilmektedir.
Günümüzde
firmalar tarafından en mühim maliyet kalemi haline iştirak eden nakliye
faaliyetlerine dair devamlı araştırma ve geliştirme faaliyetleri yapılmaktadır.
Yapılmış
Olan faaliyetler sonucu olarak firmalar en kısa yol ve düşük maliyetle
ürettikleri mamulleri müşterisine ulaştırmaya çalışmaktadır.
Firmalar
nakliye tedarikini, uluslararası ve yurtiçindeki lojistik firmalarına verdiği
gibi bunun dışarısında alışıla gelmiş her şehirde yer alan nakliye
garajlarındaki nakliye komisyoncuları sayesinde yapılmaktadır.
Firmalar
üretmiş oldukları ürünleri daha kurumsal lojistik firmalarıyla taşıtmayıp
klasik olarak piyasadan yer alan nakliyecilerle taşıttıklarında farklı
problemlerle karşılaşmaktadırlar. Firmalar bu ürünleri sigortasız her çeşitli
tehlikeye açık bir biçimde hiç tanımadıkları nakliyecilere teslim ettiklerinde
ebetteki ciddi nakliye problemleriyle karşılaşmaktadırlar. Bu sorunlar sık sık
olmasa da çalınma, ürünün taşınırken hasar görmesi benzeri problemlerle
karşılaşılması kaçınılmazdır. Firmalar maliyetlerini düşürmek amacıyla bu yolda
ilerleseler de ortada ve orta ve uzun vadede kendilerine maliyetleri fiyat ve
kayıp olarak daha fazladır. Nakliye ve taşımacılık sektöründe yepyeni çözümler
üreten lojistik firmaları veya lojistik sistemleri bugüne kadar alışıla gelmiş
klasik sistemleri bir kenara bırakarak ürünün doğru ve hasarsız bir biçimde
nihai tüketiciye en kısa sürelerde erişmesini imkanı sunan iş modelleri
geliştirmektedirler. Tabiiki bu iş modeil geliştirmeleri ve iş yapış yollarının
denenmesi ek maliyetler getirmektedir. Nakliye navlun ücretlerini
arttırmaktadır.
Üretim ve
Hizmet firmaları lojistik ek maliyetlerini azaltmanın yöntemlerini günümüzde
ekonomik ve rakbetçi çözümlerde aramaktadırlar. Fakat bu ek fiyatları azaltmayı
nakliye kalitesini düşürerek inşa etme yolunu seçmişlerdir. Ürünlerini nihai
tüketiciye ulaştırmak amacıyla nakliye firmalarıyla değil, nakliye kalitesi
tarafından bakılması gerekmektedir. Bunu da doğru nakliyeci doğru araç ve doğru
fiyat yakalanarak inşa edilmesi gerekmektedir.
Firmalar
nakliye hizmeti alırken iştirak eden aracın yük ve taşıma amacıyla uyumlu olup
olmadığını kontrol etmeli veya bunu sektördeki doğru nakliyeci üzerinden
yapmalıdırlar. Nakliyede en mühim konulardan biriside nakliye sigortasıdır.
Firmalar yük sigortası olarak nitelendirdiğimiz konuyu çoğunlukla nakliyecinin
üstüne yıkarak ek sigorta maliyetinden arınmak istemekte, bu uygulamada
nakliyeci aracılığıyla suiistimal edilmektedir. Türkiye’de nakliye sırasında
hasar görme oranı oldukça yüksektir.
Firmalar
nakliye tedariki hizmeti alırken lojistik firmalarında ve sektördeki diğer
alternatiflerde dikkate etmeleri gereken hususlar bulunmaktadır. Bunlar
kanunlar aracılığıyla belirlenen kurallar olduğu benzeri lojistik hizmeti
verici şirketlerin teknik yeterlilikleri önem taşımaktadır.
Yasal olarak
lojistik tedarikçisinde karayolları yasayi icabı gereken belgelerin bulunup
bulunmadığı mühim bir husustur. Verilen bu belgeler o şirketin bu iş kolundaki
yeterliliğini ve işteki etkinliğini gösteren bir çerçeve olması nedeniyle önem
taşımaktadır.
Nakliye
tedarikçisini değerlendirebileceğimiz 2. mühim hususta şirketin sektördeki iş
tamamlanma ve yapmış olduğu işlerdeki performans değerlendirmeleridir. Yer
Aldığı nakliye sektörünün alt dalında ameliyat ve öbür konulardaki oldukça
başarılı yapmış olduğu ve fit olduğu noktalar iyi çözümleme edilmeli, ciddi
noktalar çerçevesinde firmayla iş veya çalışmama kararı alınmalıdır.